JÚLIUS
SZENT JAKAB HAVA
NYÁRHÓ – ÁLDÁS HAVA
"Szent Anna! Máriának
Szülője, gyámola,
Feléd száll az anyáknak
Kérése, óhaja.
A kit követniök kell,
Te vagy a példakép,
Óh áldd meg gyermekökkel
Az anyák seregét.
Kérj mennyben szent kegyelmet,
- Ha kéred megleszen -,
Hogy éljen minden gyermek
Szentül, erényesen.
/Imádság Szent Annához/
GONDOLATOK AZ EVANGÉLIUMHOZ
Július 4.
Évközi 14. Vasárnap
Lk.
10, 1-12.17-
Július 11.
Évközi 15. Vasárnap
Lk.
10, 25-37 Az Istenszeretet kezdettől fogva úgy sugárzik szét az
egész világra, mint a nap földre. Ezért az ember
számára írt legfőbb törvény is
csak a szeretet lehetett, amelyet Isten még a kihirdetése
előtt mélyen
belevésett az emberek szívébe. Isten nem
elégedett meg azzal, hogy előírta a
szeretet törvényét, hanem egyszülött
Fiát is odaadta nekünk, hogy példaképünk
legyen. Jézus annyira lehajolt hozzánk, hogy
azonosította magát az emberrel:
"amit egynek tesztek a legkisebb testvéreim közül azt
nekem
teszitek". Így lett a főparancs az egyetlen legfőbb
törvény: "
Szeresd Uradat Istenedet...és szeresd felebarátodat...".
Július 18.
Évközi 16. Vasárnap
Lk.
10, 38-42 "
Mindennek megvan az órája, és
minden szándéknak az ég alatt ". (Préd
3,1-7) Tehát van ideje a munkának,
a szorgalomnak, de amikor eljön a Jézusra
hallgatásnak az ideje - vagyis a
vasárnap - akkor kell, hogy letudjunk ülni Jézus
lábaihoz. Akkor kell, hogy
meghallgassuk életünket irányító
és szebbé tevő tanítását. A
mindennapi munkát,
a sok elfoglaltságot bármennyire is a családok
iránti szeretet diktálja,
szükséges, hogy vasárnap a rohanó
tempódat leállítsa és felváltsa a
csend, a
Jézusra való figyelés, a szentmisén
való részvétel. Egy jó vasárnapi
szentmise
erőt ad a következő hat nap munkájához.
Július 25.
Évközi 17. Vasárnap
Lk.
11, 1-13
Szomorú tapasztalat az, hogy a mai fölpörgetett
életritmus
nem hagy időt az embernek arra, hogy megnyugodjék az
imádságban. Még inkább
szomorúan kell tapasztalnunk azt, hogy a közös
családi imádság még a templomba
járó híveinknél is kihalóban van.
Jó lenne, ha a katolikus családokban sok
olyan édesapa és édesanya lenne, aki időben le
tudná fektetni gyermekét, de
előtte azt mondaná: Mi nemcsak jó magyarok, de jó
katolikusok is vagyunk,
köszöntsük tehát Istent, kérjünk tőle
bocsánatot a napi hibákért, és adjunk
hálát neki, hogy megértük ezt a mai
szép estét, és kérjük, hogy reggel
erőben
és egészségben és az Ő kegyelmében
ébredjünk.
Július 12.
A tizennégy segítő szent
közös ünnepe.
Általában
betegség, járvány, egyéb
szükség esetén hívták őket
segítségül. Kápolnákat,
oltárokat, ispotályokat szenteltek a tiszteletükre.
Kultuszuk kezdete és
kialakulása bizonytalan. Valószínűleg német
földön keletkezett, és a nagy
európai pestisjárvány (1347–52)
idején terjedt el. Hazai elterjedéséről az első
adat a XV. századból való. Névsoruk
változó, a legszokásosabb Achatius (jún. 22.), Balázs (febr. 3.), Borbála (dec.
4.), Cirjék (aug. 8.), Dénes (okt. 9.), Egyed (szept. 1.), Erazmus (jún. 2.),
Euszták (szept. 20.), György (ápr. 24.), Alexandriai Katalin (nov. 25.),
Kristóf (júl. 25.), Antiochiai Margit (júl. 13.), Pantaleon (júl. 28.), Vid
(jún. 15.). Egyikük-másikuk helyett néhol Apollónia (febr. 9.), Lénárd (nov.
6.), Miklós (dec. 6.), Oszvald (aug. 5.) és Rókus (aug. 16.) szerepel. Miért
vannak éppen tizennégyen? A
tizennégynek a zsidó-keresztény
számmisztikában is kivételes hely jut. Amint
Máté előszámlálja
evangéliumában, „az összes nemzetség
tehát Ábrahámtól Dávidig
tizennégy nemzetség, és Dávidtól a
babiloni fogságra vitelig tizennégy
nemzetség, és a babiloni fogságra viteltől
Krisztusig tizennégy nemzetség” (Mt
1,17). 14 Dávid király héber nevének
számösszege; ennyi az ember kezén és
lábán
megszámolható ujjpercek száma is (a hüvelyk
nem látható ujjpercével együtt egy
kézen 15, összesen tehát „60
percünk” van). Lehet, hogy kérdésünkre
ebből
következik a helyes válasz. Nem kizárt ugyanis, hogy
a tizennégy segítőszent a
mennyei segítő kéz ujjperceit
személyesítette meg.
Július 22.
Mária Magdolna a keresztény legenda-irodalomban és művészetben, a
vallásos néphitben a bűnbánat
megszemélyesítője már a
középkortól, de még
inkább az ellenreformációtól kezdve, mely
lelkesen szorgalmazta a hét szentség,
köztük különösen a bűnbánat
(gyónás) kultuszát. Bűnbánó Magdolna
tisztelete
azonban
a Szentírás félreértésén
alapszik. Az a bűnös asszonyszemély,
aki könnyeivel öntözte, hajával
törölgette és szent olajjal kente meg Jézus
lábát (Lk 7,36–50), – a bűnbánó
„rossz hírű nő” képe e jelenetből
származik –
névtelen volt. Csak a hagyomány azonosította vele
Magdolnát. János evangélista
Bethániai Máriáról, Lázár
és Márta húgáról
állítja ugyanezt (Jn 11,2), ennek
köszönhetően e három nőalak (Mária Magdolna,
Bethániai Mária és az ismeretlen
nőszemély) a latin egyházban a legutóbbi időkig
egybeolvadt (a keleti egyház
kezdettől fogva megkülönböztette
hármójukat).
Az
igazi Mária Magdolna, helyesen: magdalai Mária – a
Magdák, Magdolnák nevüket
egy halászfaluról kapták, ahonnét
Máriánk ered – egy megszállott, beteg
asszony
volt, akiből Jézus kiűzte az ördögöket,
szám szerint hetet (Lk 8,2), s aki
ezután Jézus állandó kísérője
lett. Ott állott a kereszt alatt is, egyike volt
azoknak, akik eltemették a Mestert, és oly
kiváltságos volt, hogy kétszeresen
is tanúja lehetett a feltámadásnak (Mk
16,1–11; Jn 20,11–18).
Július 26.
Szent Anna,
a magyar
néphagyomány-ban Kedd asszonya napja.
A katolikusok Szűz Mária édesanyját tisztelik
benne. Kultusza a XIII–XIV.
században terjedt el Európában, amikor a misztikus
isteneszme iránt megcsappant
a figyelem, és az evilági boldogulás
vágyának kísérőjeleként Jézus
ember volta
felé fordultak a hivők. Ez a
szemléletváltozás a keresztes hadjáratok
és
zarándoklatok Szentföld-élménye nyomán
támadt érdeklődést is tükrözi, és
megteremti a szentatyafiság kultuszát. Az
ünnep dátuma, Szent Anna
feltételezett halála napja, valójában egy
templom felszenteléséről emlékezik
meg. Mária állítólagos jeruzsálemi
szülőházát még a IV. században
építették át
templommá, és szentelték fel egy július
26-i napon. E templom ünnepét és
búcsúnapját Bizáncban július
25-én ülték meg, itt 50 körül
Annának már külön
templomot is szenteltek. A napot Justinianus császár
tette kötelező ünneppé. Mária
szüleiről, Annáról és Joakimról az
újszövetségi könyvek egy szót sem
szólnak.
Legendájuknak és tiszteletüknek forrásai az
apokrif írások, elsősorban Jakab
elő-evangéliuma.
EGYHÁZKÖZSÉGÜNK HÍREI
Június 22-től 26-ig sikeresen lezajlott a hittanos tábor Dédestapolcsányban, ahová 24 gyermek jutott el, és reményeink szerint jól is érezték magukat. A szervezők gondoskodtak a programokról, így eljutottak a gyerekek Bélapátfalvára ahol megnézhették az apátsági templomot. Nagy élmény volt a Szalajkavölgy és az Aggteleki cseppkőbarlang is. Az idő jó volt, a programokat nem zavarta meg az eső. Két este tábortűz volt, amely mellett játszhattak a gyerekek. Csütörtökön lelki nap volt, szentmise pedig minden nap.
A NYÁRI SZÜNIDŐRE MINDEN DIÁKNAK HASZNOS IDŐTÖLTÉST, KELLEMES KIKAPCSOLÓDÁST, JÓ PIHENÉST KÍVÁN A SZŐLŐVESSZŐK SZERKESZTŐSÉGE!
Keresztelések:
Tugyi Barbara
Zsanett, Csomós Melani magdolna, Nagy Melissza, Danyi Natália, Danyi Amanda
Virág
Házasságkötések:
Varga Roland
és Lajer Ágnes
Temetések: