ÁPRILIS
SZENT GYÖRGY
HAVA TAVASZHÓ – SZELEK HAVA
Hozsanna húsvét! Künn
a tavasz száll,
Sziklasírodból föltámadtál
És csodát műveltél megint.
Puszta földünk virággá ébred,
Sok zsenge ág zsoltárt zeng néked,
Jézus, naparcod rám tekint.
/Tollas Tibor/
GONDOLATOK
AZ EVANGÉLIUMHOZ
Április
4.
Húsvét
Jn. 20, 1-
Halálomkor a HISZEKEGY-et
mondom
s nem félem a szívnek szorongását,
visszacseng még kisgyermek koromból;
" hiszem a testnek
feltámadását."
Április 11.
Az Isteni Irgalmasság vasárnapja
Jn.20, 19-31
Az Irgalmasság ünnepének Húsvét
utáni
vasárnapra történő helyezése mély
teológiai értelemmel bír, amely a
megváltás
húsvéti titka és az Isteni Irgalmasság
titka között fennálló szoros
összefüggésre utal. Ennek az ünnepnek a
nagyságát a hozzáfűzött
ígéretek
nagyságával lehet lemérni. Az Isteni
Irgalmasság tisztelete nem kíván tőlünk
feltétlenül sok szót, hanem a hit keresztény
alapját, az Isten iránti bizalmat
követeli meg és azt, hogy minél irgalmasabbak
legyünk mi is embertársainkkal
szemben. Az ünnep nemcsak egy nap, melyen Istent
különösképpen tiszteljük
irgalmasságának titkában, hanem
állandó kegyelem forrása minden ember
számára.
Április 18.
Húsvét 3. vasárnapja
Jn. 21, 1-19
Minden Szentírás olvasó ember magyarázat
nélkül is megért ebből az evangéliumi
szakaszból annyit, hogy az Isten itt az
ember szeretete felől érdeklődik. Ennek a krisztusi
érdek-lődésnek a háttere
abban rejlik, hogy csak a szeretetben élő ember juthat el az
örök életre. A
földi élet után a három isteni személy
szeretetközösségébe kapott
meghívást az
ember. ennek eléréséhez már itt a
földön kell a szeretet cselekedeteit
megvalósítani. Isten pedig aki helyünket
elkészítette, néha elénk lép
és
szeretetünk felől érdeklődik. Pozitív
válaszunkat hallva feladatot ad: "Legeltesd juhaimat !"
Április 25.
Húsvét 4. vasárnapja
Jn. 10, 27-
A
húsvéti misztérium
A
húsvéti misztérium: „Jézus Krisztus
szenvedése, halála és
föltámadása. Az ember
megváltásának és Isten
tökéletes
megdicsőítésének művét az Úr
Jézus teljesítette be, elsősorban áldott
szenvedésének, a halálból való
föltámadásának és dicsőséges
mennybemenetelének
húsvéti misztériuma által. Így
halálával halálunkat megtörte, és az
életet
föltámadásával újjászerzette."
Szenvedését és halálát úgy
vállalta, mint
vértanúságot, mint ember egészen
teljesítette az Atyától kapott
küldetést, és
ezzel kifejezte a tökéletes engedelmességet. Az
igazi személyes érték tehát az
Atya előtti hódolat, amelyet az egész emberiség
nevében mutatott be.
Engedelmessége és hűsége így
érdemszerző volt, hiszen egész emberi lelkével
szabadon vállalta, mint reá szabott
kötelességet. Mint Fiú állt az Atyával
szemben, ezért az Atyának jutalmaznia kellett
engedelmességét. Mivel ő az
üdvösség rendjében a második
Ádám, azért nemcsak a maga számára
szerzett
érdemet, hanem mindnyájunk számára.
Tehát a megváltást, a bűnök
bocsánatát, a
megigazulást és az üdvösséget az ő
érdeméből kapjuk. Ugyanakkor szenvedése
engesztelés is volt. Nem úgy, hogy helyettünk
vállalta a bűnért járó
büntetést,
hanem úgy, hogy több hódolatot nyújtott az
Atyának engedelmességével, mint amit
a bűn megtagadott tőle. Az igazságosságnak így
túláradó módon eleget tett,
ezért az Atya bőkezűen gyakorolhatja
irgalmasságát. Végül halála
tökéletes
áldozat volt, vagyis kimondottan vallási tett, hiszen
engedelmességében elment
egészen a vértanúságig, s így
mindent odaadott az Atyának, s ezzel elismerte őt
az élet urának. De ebben már biztosítva
volt örök léte és
föltámadása.
Megdicsőülésébe is úgy
öltözött be, mint második Ádám,
így ő a biztosíték azok
föltámadására és
megdicsőítésére, akik a hitben
azonosítják magukat vele.
Halála és föltámadása azt igazolta,
hogy ez a földi élet az, amely átmehet a
mennyei dicsőségbe, s az Atya a földi érdemeket
jutalmazza. Így biztosítékot
nyertünk arra, hogy az életnek van értelme és
célja, és hogy a kereszténység
reménye nem hiábavaló. A misztérium
úgy van jelen a világban, mint a végső
állapot biztosítéka és
elővételezése. A teremtett világ ott fog
kikötni, ahová
már az Elsőszülött eljutott. Ezért az
Egyház liturgiája minden vasárnap ennek a
misztériumnak a jelenlétét ünnepli, s
különösen gyászszertartásait akarja ennek
fényében végezni."
Kegyelmekben gazdag,
boldog húsvéti ünnepeket kívánunk városunk minden lakójának!
a szerkesztők
Húsvéti
szimbólumok:
A
Húsvét szimbólumai, ahogyan mindannyian
tudjuk a nyuszi és a piros tojás, amelyeket még a
kereszténység előtti korszakból
vettük át. Valójában ezek a
szimbólumok nem állnak szoros
összefüggésben Jézus
halálával és
feltámadásával;ők csak a tavasz
jövetelét, valamint a növényzet és
a termékenység megjelenését hirdetik.
Nyúl
A
nyúl szerepére a
mai napig nem született mindenki számára
elfogadható, egyértelmű magyarázat.
Mint a legtöbb ünnepünkben, napjainkra
húsvéttal kapcsolatban is összeolvadtak
pogány és vallási gyökerek, szokások,
kiegészülve a különböző népek
hagyományaival.
A
legősibb húsvéti jelkép a bárány.
Eredete a
Bibliában keresendő. Az ótestamentumi zsidók az
Úr parancsára egyéves hibátlan
bárányt áldoztak, s annak vérével
bekenték az ajtófélfát, hogy elkerülje
őket
az Úr haragja. A húsvéti bárány
Jézust is jelképezi.
A tojás
A
tojás az élet
újjászületésének, a
termékenységnek legősibb jelképe. Bármilyen
kicsi is, képes a világegyetem
nagyságát s az élettelenből az élőbe
való átmenet rejtélyét
jelképezni.
Locsolkodás
A locsolás az emberiséggel csaknem egyidős
termékenységkultusszal van kapcsolatban, ugyanakkor a vízzel való meghintés
utal a keresztség jelére és tartalmára. A szokás arra a legendára is
visszavezethető, amely szerint locsolással akarták elhallgattatni a Jézus
feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat, illetve vízzel öntötték le a
Jézus sírját őrző katonák a feltámadás hírét vivő asszonyokat.
EGYHÁZKÖZSÉGÜNK HÍREI
Az
Irgalmasság ünnepe
Az
Irgalmasság ünnepének Húsvét
utáni első
vasárnapra történő helyezése mély
teológiai értelemmel bír, amely a
megváltás
húsvéti titka és az Isteni Irgalmasság
titka között fennálló szoros
összefüggésre utal. Ezt az
összefüggést hangsúlyozza az ünnepet
előkészítő
Isteni Irgalmassághoz végzett kilenced, amit
Nagypénteken kell elkezdeni. Nagypénteken
kezdődik az Irgalmasság Kilenced hazánkért Az
Isteni Irgalmasság kilencedét
Nagypénteken kezdjük, így az Irgalmasság
Vasárnapjára fejeződik be - ami egyben
az országgyűlési választások időpontja is.
Szeretnénk,
ha minél többen imádkoznánk együtt
hazánk megújulásáért és a
választások Isten
akarata szerinti megvalósulásáért!
Kilenced a hazáért
í
r t a : Czakó István az egri bazilika
plébánosa, Prohászka és Széchenyi
István gondolatainak felhasználásával.
KÖZÖS KÖNYÖRGÉS
(minden
nap)
Istenünk,
hazánk és népünk iránti szeretettől
vezérelve hozzád fohász-kodunk,
kérünk,
hallgasd meg könyörgésünket:
• Adj nemzetünknek felelősségtudattal áthatott
önzetlen vezetőket.
• Te vagy az, aki hivatalt adsz és a hivatalhoz
bölcsességet: adj népünknek világosan látó, bölcs vezetőket.
• A te áldásod a béke adománya, távolíts el tőlünk
minden ellenséget és adj nemzetünknek békét.
• Te adod meg, hogy a nép
fiai egymást megértsék, egy
legyen szívük, lelkük, távolítsd el
népünktől a viszálykodást és adj
népednek
egyetértést.
• Add meg a szabad államban a vallás szabadságát,
hogy híveid félelem nélkül tisztelhessenek Téged.
„Mindig
messze keresik valahol az Istent, a nagy dolgokban, mintegy
távcsővel és
nagyítóval, a csillagok, felhők és
végtelenségek között. De én már
tudom, hogy
biztosabban megtalálom Őt az egészen kis dolgokban, a
véletlenekben, a
jelentéktelenségben, azokban a pillanatokban, mikor
csodálkozva pillantunk fel,
valamit értünk, amit az elébb, az élet
sivatagjai és szakadékai között
vándorolva, nem értettünk. Ez a pillanat, mikor
egyszerű és világos lesz
valami, ami az elébb homályos és
érthetetlen volt, ez a pillanat, mikor fölénk
hajol Isten.”
/Márai
Sándor/
Keresztelések:
Házasságkötések:
Ebben a hónapban nem volt
Temetések: